Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. září 2005

Trosečník po supernově

Uznání: Justyn R. Maund (IoA/Univ. Cambridge) et al., ESA
Inset Left: Isaac Newton Telescope, Bottom: Hubble WFPC2, Right: Hubble ACS

Začněte celkovým pohledem na krásnou spirální galaxii M81 a potom přejděte na vložené snímky (vlevo, dole a pak vpravo) a tak si zvětšete opravdového trosečníka. Na posledním políčku vpravo je vidět hvězda identifikovaná jako trosečník kosmického kataklysmatu -- výbuchu supernovy její doprovodné hvězdy. Světlo z kosmického výbuchu spuštěného pravděpodobně zhroucením jádra hvězdy, která byla původně hmotnější jak 10 Sluncí, k Zemi poprvé dospělo před 10 lety a bylo katalogizováno jako supernova SN 1993J. Přestože supernova samotná už není vidět, tak poblíž její doprovodné složky, prvního známého přeživšího trosečníka supernovy v podvojné soustavě, lze stále spatřit světelná echa. Astronomové předpokládají, že zvláštnosti pozorované u této supernovy lze vysvětlit podstatným přenosem materiálu k přeživší doprovodné hvězdě během posledních stovek let před výbuchem hvězdy. Nejjasnější supernovou moderní doby, po supernově SN 1987A ve Velkém Magelanově mračnu, je supernova SN 1993J v blízké M81.

Štítky: Supernova, Binary star, M81, Sn1993j