Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. říjen 2008

Mladá slunce z NGC 7129

Uznání a copyright: Bob and Janice Fera (Fera Photography)

V prašné NGC 7129 se ve vzdálenosti asi 3000 světelných let v královském souhvězdí Cepheus se stále nacházejí mladá slunce. A zatímco tyto hvězdy jsou v poměrně útlém věku pouhých několika miliónů let, tak je pravděpodobné, že naše vlastní Slunce vzniklo v podobné hvězdné porodnici zhruba před 5 miliardami let. Na tomto skvělém snímku jsou nejpozoruhodnější nádherná modravá prachová mračna, která odrážejí mladistvé hvězdné světlo, ale menší, temně červené srpkovité útvary jsou také známkami energetických mladých stelárních objektů. Tyto tak zvané Herbig-Harovy objekty jsou charakteristické svým tvarem a barvou zářícího vodíku stlačovaného rázy výtrysků proudících z nově zrozených hvězd. Natální plyn a prach se z této oblasti nakonec rozptýlí a hvězdy se od sebe vzdálí, jak se klubko jejich drah kolem středu Galaxie rozvolní. NGC 7129 má na tomto teleskopickém pohledu v odhadované vzdálenosti asi 40 světelných let.

Štítky: Star-formation, Herbig-Harovy objekty, Ngc7129