Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. říjen 2008

Rozvinutá sluneční protuberance

Uznání: STEREO Project, NASA

Dne 29. září se od slunečního povrchu odpoutala tato vznešená eruptivní sluneční protuberance a během několika hodin se rozvinula do vesmíru. Tento útvar, který udržují zkroucená magnetická pole a je tvořen horkou plazmou, je několikrát větší, než planeta Země a tento pohled na něj pořídila družice STEREO A (Ahead/vpředu), která pozoruje Slunce. Tento snímek byl pořízen v extrémním ultrafialovém světle emitovaném ionizovaným héliem, což je prvek, který byl poprvé identifikován ve slunečním spektru. Tyto protuberance jsou ve viditelném světle vidět proti jasnému slunečnímu povrchu jako tmavé filamenty, jelikož jsou relativně chladné. Při pohledu proti temnotě vesmíru jsou ale dostatečně jasné, aby bylo vidět jejich oblouky nad slunečním povrchem. Video této erupce (2.6MB .mov soubor) je k dispozici zde.
Oprava: Na správné umístění .mov souboru upozornil 6.10. Josef Pavlík.

Štítky: Slunce, Solar prominence, Magnetic fields