Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2001

Helios Helium

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Tento snímek aktivního Slunce byl pořízen v ultrafialovém světle emitovaném ionizovanými atomy Hélia ve sluneční chromosféře. Hélium bylo poprvé objeveno na Slunci v roce 1868 a jeho jméno je přiléhavě odvozeno od řeckého slova Helios, což znamená Slunce. Objev učinil astronom Joseph Norman Lockyer (narozen 17.5.1836). Lockyer využil nedávno vyvinutou techniku spektroskopie, jež umožňuje rozložit sluneční světlo do spektra, a myšlenku, že každý prvek tvoří charakteristické spektrální vzory jasných čar. Při zatmění Slunce si povšimnul ve sluneční spektru žluté čáry, která nemohla být přiřazena žádnému prvku známému na Zemi. Pozemské hélium bylo konečně objeveno po téměř 27 letech, když spektrum hélionosného minerálu uranu poskytlo shodu s dríve detekovaným prvkem na Slunci. Hélium je je nyní známo jako druhý nejrozšířenější prvek (po vodíku) ve vesmíru.

Štítky: Slunce, Helium, Spectroscopy