Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. prosinec 2004

Filamenty nad Sluncem

Uznání a copyright: Greg Piepol (sungazer.net)

Minulý týden překřížily část Slunce dva neobvykle dlouhé filamenty. Filamenty jsou poměrně cladné a tmavé výrony sluneční plasmy držené magnetickým polem Slunce, ale jsou vidět proti slunečnímu disku. Filamenty typicky trvají několik týdnů, než spadnou zpátky. Na obrázku nahoře jsou vidět dva filamenty na pravé straně Slunce. Délka jednoho z filamentů odpovídá dvaceti dvěma Zemím. Také jsou vidět jasné horké oblasti zvané plages a koberec stovek granulí, které vytvářejí sluneční texturu. Snímek nahoře pořídil minulý týden malý dalekohled ve velice specifické barvě světla, které vyzařuje vodík.

Štítky: Slunce, Filamenty

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha