Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. říjen 2008

Hmotné hvězdy v NGC 6357

Uznání a copyright: Johannes Schedler (Panther Observatory)

V rozlehlém komplexu emisních mlhovin NGC 6357 vzdáleném asi 8000 světelných let v ocasu souhvězdí Štíra (Scorpius) leží hmotné hvězdy. Těsně pod středem tohoto podrobného pohledu na NGC 6357 se nachází hvězdokupa Pismis 24, ve které jsou i jedny z nejhmotnějších známých hvězd v galaxi o hmotnostech 100 krát větších než Slunce. Jasná centrální oblast také obsahuje prašné pilíře molekulárního plynu, kde se před slídivými zraky optických přístrojů nejspíše ukrývají hmotné protohvězdy. Mezihvězdný vítr a energetická radiace z mladých nově vzniklých hmotných hvězd vykrájely spletité útvary. Tento fascinující teleskopický pohled zabírá v odhadované vzdálenosti NGC 6357 něco méně jak 50 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, NGC 6357