Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. říjen 2008

Nepravidelná galaxie NGC 55

Uznání a copyright: Robert Gendler

Nepravidelná galaxie NGC 55 se považuje za podobnou s Velkým Magellanovým mračnem (LMC). Ale zatímco LMC je ve vzdálenosti asi 180 000 světelných let a o této galaxii je dobře známo, že je satelitem naší vlastní Mléčné dráhy, tak NGC 55 je vzdálená více jak 6 miliónů světelných let a je členem Skupiny galaxií v Sochaři. LMC má sice klasifikaci nepravidelné galaxie, ale na dlouhých expozicích se podobá diskové galaxii s příčkou. NGC 55 je vidět skoro zboku, má asi 50 000 světelných let a na rozdíl od zpředu viděné galaxie LMC předvádí plochý úzký profil. Podobně jako velké hvězdotvorné oblasti vytvářejí v LMC emisní mlhoviny, tak i v NGC 55 je vidět, že tam vznikají nové hvězdy. Tento nádherný galaktický portrét zvýrazňuje v NGC 55 jasné jádro, výmluvné růžové emisní oblasti a mladé modré hvězdokupy.

Štítky: Irregular galaxy, Ngc 55, Magellanic galaxy