Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2006

Velké Magellanovo mračno

Uznání a copyright: Wei-Hao Wang (IfA, U. Hawaii)

Portugalský mořeplavec Fernando de Magellan měl při své první cestě kolem světa se svou posádkou spoustu času ke studiu jižní oblohy. Výsledkem jsou dva mlhavé, mračnům podobné útvary, které mohou pozorovatelé uvidět na jižní obloze a které jsou známé jako Mračna Magellanova. O těchto hvězdnatých mračnech se nyní pochopitelně ví, že to jsou nepravidelné trpasličí galaxie, satelity naší větší spirální galaxie Mléčné dráhy. Velké Magellanovo mračno (Large Magellanic Cloud - LMC) na snímku nahoře je vzdáleno pouhých 180 000 světelných let v souhvězdí Mečouna (Dorado). Je nejhmotnější ze všech satelitních galaxií Mléčné dráhy a ve vzdálenosti asi 15 000 světelných let je místem výskytu nejbližší supernovy současnosti. Výrazný červený uzlík vpravo je 30 Doradus, neboli mlhovina Tarantule, obří hvězdotvorná oblast ve Velkém Magellanově mračnu.

Štítky: Lmc, Galaxie, Trpasličí galaxie

Kometa C/2020 F3 NEOWISE

Kompakt Sony RX100-M2, ISO 200, f/5, 30 expozic po 3.2 s, složeno na kometu, upraveny křivky; fotografováno již za velmi jasné ranní oblohy, kdy teprve kometa vyšla dost vysoko nad obzor; vizuálně ani v triedru nebyla viditelná.