Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. květen 2006

Setkání komety s Prstencovou mlhovinou: část I

Uznání a copyright: Stefan Seip and Steffen Bruckner

Jak se 8. května blížilo svítání, tak astronom Stefan Seip pozorně sledoval, jak se fragment C rozpadlé komety 73P/Schwassmann-Wachmann 3 blíží k Prstencové mlhovině M57 a ke slabé spirální galaxii IC 1296. I když se zdálo, že je tato trojice dostatečně blízko u sebe při této opravdu kosmické příležitosti k fotografování, tak kometa je samozřejmě jen ve vnitřní části naší sluneční soustavy, zhruba 0.5 světelné minuty od Seipova dalekohledu u Stuttgartu v Německu na planetě Zemi. Prstencová mlhovina (vpravo nahoře) je vzdálená více jak 2000 světelných let, ale pořád uvnitř naší Mléčné dráhy. Zato IC 1296 je ve vzdálenosti 200 miliónů světelných let (mezi kometou a prstencem) spolehlivě za hranicemi Mléčné dráhy. Jelikož je kometa tak blízko, tak se zdánlivě poměrně rychle pohybuje vůči vzdáleným hvězdám. Tento teleskopický pohled se skládá ze dvou snímků, jeden s kompenzovaným zdánlivým pohybem komety a jeden s hvězdami pozadí a s mlhovinou.

Štítky: Kometa, M57, IC1296, Comet 73p, Schwassmann-Wachmann 3, Fragment c