Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. duben 2008

Zóna Tarantule

Uznání a copyright: Robert Gendler

Mlhovina Tarantule je obří oblast o průměru přes 1000 světelných let a nachází se v naší sousední galaxii ve Velkém Magellanově mračnu (LMC). Tento kosmický arachnid se nachází vlevo nahoře na této rozsáhlé mozaice, která pokrývá více jak 6000 světelných let LMC. Intenzivní radiace, hvězdné větry a rázové vlny ze supernov z centrální mladé kupy hmotných hvězd katalogizované jako R136, která je uvnitř Tarantule (NGC 2070), vzbuzují záření mlhoviny a dávají tvar pavoučím vláknům. Kolem Tarantule jsou bouřlivé hvězdotvorné oblasti s mladými hvězdokupami, filamenty a bublinovými mračny. Blízko středu se nachází malý, ale rozpínající se zbytek supernovy 1987a, nejbližší supernovy v moderní historii. Toto bohaté pole je široké asi čtyři úplňky a nachází se v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Lmc, 30 Doradus, R136, Tarantula nebula, Ngc2070