Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2008

Rádiový oblouk centra Galaxie

Uznání: Farhad Zadeh et al. (Northwestern), VLA, NRAO

Co způsobilo tuto neobvyklou strukturu poblíž středu naší Galaxie? Dlouhé rovnoběžné paprsky, které se sklání nahoře na radiovém snímku jsou souborně známé jako Rádiový oblouk centra Galaxie a vyčnívají přímo z Galaktické roviny. Rádiový oblouk je spojen s Galaktickým centrem podivně zakřivenými filamenty, které se nazývají Oblouky. Ta jasná rádiová struktura vpravo dole nejspíš obklopuje černou díru v Galaktickém centru a je známa jako Sagittarius A*. Jedna z hypotéz o jejím původu tvrdí, že Rádiový oblouk a Oblouky mají takovou geometrii, protože obsahují horkou plazmu, která teče podél linií s konstatním magnetickým polem. Zdá se, že snímky z rentgenové observatoře Chandra ukazují, jak se tato plazma sráží s okolním mračnem studeného plynu.

Štítky: Galaktický střed, Radio arc, Sag A*