Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2008

Duch Mirach

Uznání a copyright: Anthony Ayiomamitis (TWAN)

Co se duchů týče, tak duch Mirachu není vůbec tak strašidelný. Duch Mirachu je ve skutečnosti slabá, rozplizlá galaxie, kterou astronomové dobře znají, protože je vidět skoro spolu s jasnou hvězdou Mirach. Ve středu tohoto hvězdného pole je Mirach, neboli Beta Andromedae. Mirach je asi 200 světelných let vzdálený rudý obr, chladnější než naše Slunce, ale mnohem větší a proto i jasnější než naše rodná hvězda. Na většině teleskopických pohledů jsou útvary poblíž Mirach ukryty září a difrakčními paprsky a slabá rozplizlá galaxie tak vypadá jako duchovitý odraz od přezařujícího světla. Duch Mirachu je na tomto ostrém snímku vidět vpravo nahoře, je katalogizován jako galaxie NGC 404 a leží v odhadované vzdálenosti asi 10 miliónů světelných let.

Štítky: Mirach, Beta andromedae, Ngc404, Ghost