Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. říjen 2008

Chození kolem Plamene Kefea

Uznání a copyright: Giovanni Benintende

Zdá se jakoby toto hvězdnaté prostranství plující v noci královským souhvězdím Kefeus (Cepheus) obcházely strašidelné tvary. Ty tvary jsou samozřejmě mračna kosmického prachu slabě viditelná v matném odraženém světle hvězd. Číhají daleko od našeho vlastního okolí planety Země na okraji komplexu molekulárních mračen Plamen Kefea ve vzdálenosti zhruba 1200 světelných let. Poblíž středu je mlhovina Sh2-136 velká přes 2 světelné roky a jasnéjší než ostatní duchovitá zjevení, je dokonce vidět v infračerveném světle. Střed tohoto mračna, katalogizovaného též jako Bokova globule CB230 kolabuje a nejspíš jde o dvoujvězdu v ranném stádiu vývoje.

Štítky: Star-formation, Prach, Molekulární mračno, Bokova globule, Sh2-136, Cepheus flare

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.