Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. březen 2009

Kompaktní skupina Hickson 90

Uznání: NASA, ESA, R. Sharples (Univ. Durham)

Kanadský astronom Paul Hickson se svými kolegy identifikoval při pátrání po galaxiích něco kolem 100 kompaktních skupin galaxií, které se nyní nazývají Hicksonovy kompaktní skupiny (Hickson Compact Groups - HCGs). Tento ostrý snímek z Hubbla ukazuje do značných podrobností jednu takovou skupinu galaxií HCG 90. Je vidět, že spolu silně interagují tři galaxie: prašná spirální galaxie roztažená a zborcená mezi párem velkých eliptických galaxií. Těsné přiblížení vyvolává bouřlivé vznikání hvězd. Gravitační přetahování v kosmickém časovém měřítku nakonec vyústí do splynutí této trojice do jediné velké galaxie. Proces splynutí se nyní chápe jako normální část vývoje galaxií, včetně naší vlastní Mléčné dráhy. HCG 90 leží asi 100 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Jižní ryby (Piscis Austrinus). Tento pohled z Hubbla v odhadované vzdálenosti zabírá asi 80 000 světelných let. Hicksonovy kompaktní skupiny jsou pro pozemské astronomy také pěknou podívanou i s dalekohledy skromných rozměrů.

Štítky: Galaxie, Srážka, Merger, Hcg 90