Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. březen 2009

Thorova přilba (NGC 2359) a planetární mlhovina

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo, Ray Gralak

Zdá se, že přes toto nádherné pole hvězd zprava zírá Thorova přilba (NGC 2359). Tento kout oblohy v souhvězdí Velkého psa (Canis Major) pokrývá asi 1.5 stupně, neboli 3 úplňky. Při bližším pohledu lze vlevo dole identifikovat objekt tohoto kosmického zírání jako slabou okrouhlou mlhovinu. Thorova přilba má heroické rozměry i na norského boha, měří asi 30 světelných let. Tato přilba je ve skutečnosti ovšem mezihvězdnou bublinou rozfouknutou rychlým větrem z jasné, hmotné hvězdy poblíž středu bubliny, který vymetl okolní molekulární mračno. Centrální Wolf-Rayetova hvězda je extrémně horký obr, stručně řečeno ve vývojové fázi před supernovou. Zato ta slabá okrouhlá mlhovina je planetární mlhovina, plynový rubáš umírající hvězdy o nízké hmotnosti. Vzdálenost k Thorově přilbě se odhaduje na asi 15 000 světelných let.

Štítky: Planetární mlhovina, Ngc2359, Wolf rayet star