Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2009

VB 10: Velká planeta u malé hvězdy

Uznání: JPL-Caltech, NASA

Může být planeta tak velká jako hvězda, kolem které obíhá? Nedávná pozorování ukazují, že právě taková velká planeta by mohla být u Van Biesbroeckovy hvězdy. I když se malý červený trpaslík VB 10 nachází jen ve vzdálenosti 20 světelných let, tak aby byl vidět, je při jeho 17. magnitudě potřeba dalekohled. Van Biesbroeckova hvězda byla už dříve známá díky svému rychlému vlastnímu pohybu, pohybuje se tak rychle, že by zhruba za 1000 let překročila úplněk. Zaznamenáním výkyvů v trajektorii VB 10 na obloze byli astronomové schopni odvodit existenci planety několikrát hmotnější než Jupiter. Ačkoliv je hvězda VB 10 možná 10 krát hmotnější než objevená planeta VB 10b, tak tato hvězda je nejspíš velmi stlačená, a tak se obě tělesa mohou sobě velikostí blížit. Představa takového systému je vidět na umělecké ilustraci nahoře. Jelikož slabé hvězdy typu M, k nimž VB 10 patří, jsou tak časté, tak planetární soustavy kolem nich, včetně planet větších než jejich mateřská hvězda, mohou být častější, než planetární soustavy jako je naše vlastní Sluneční soustava.

Štítky: Hvězda, Planetární soustava, VB 10