Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2009

V prstencích Saturnu jsou znovu paprsky

Uznání: Cassini Imaging Team, ISS, JPL, ESA, NASA

Co způsobuje záhadné paprsky v prstencích Saturnu? Na snímku nahoře jsou vidět jako duchovité paprsky, poprvé objevené kosmickou sondou Voyager, která kolem Saturnu prolétla počátkem desetiletí 1980. Jejich existence se nečekala. Je zvláštní, že paprsky byly častěji pozorovány, když Saturnovy prstence mířily skoro ke Slunci a na prvních snímcích družice Saturnu Cassini nápadně chyběly. Analýza snímků z archivu Voyageru vedla k závěru, že tyto přechodné paprsky, které mohou vznikat a rozpadat se během několika hodin, se skládají z elektricky nabitých vrstev malých prachových částic. Mezi hypotézy vzniku paprsků patří dopady malých meteorů a paprsky elektronů z blýskání v Saturnově atmosféře, které zasahují i prstence. Jak se Saturn blíží k rovnodennosti, tak se záběry s paprsky jako je ten nahoře stávají běžnější, což planetárním vědcům poskytuje čerstvé snímky a údaje pro testování hypotéz.

Štítky: Saturn, Saturn's rings, Spokes

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.