Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2009

V prstencích Saturnu jsou znovu paprsky

Uznání: Cassini Imaging Team, ISS, JPL, ESA, NASA

Co způsobuje záhadné paprsky v prstencích Saturnu? Na snímku nahoře jsou vidět jako duchovité paprsky, poprvé objevené kosmickou sondou Voyager, která kolem Saturnu prolétla počátkem desetiletí 1980. Jejich existence se nečekala. Je zvláštní, že paprsky byly častěji pozorovány, když Saturnovy prstence mířily skoro ke Slunci a na prvních snímcích družice Saturnu Cassini nápadně chyběly. Analýza snímků z archivu Voyageru vedla k závěru, že tyto přechodné paprsky, které mohou vznikat a rozpadat se během několika hodin, se skládají z elektricky nabitých vrstev malých prachových částic. Mezi hypotézy vzniku paprsků patří dopady malých meteorů a paprsky elektronů z blýskání v Saturnově atmosféře, které zasahují i prstence. Jak se Saturn blíží k rovnodennosti, tak se záběry s paprsky jako je ten nahoře stávají běžnější, což planetárním vědcům poskytuje čerstvé snímky a údaje pro testování hypotéz.

Štítky: Saturn, Saturn's rings, Spokes

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích