Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2010

Einsteinův kříž tvořený gravitačními čočkami

Uznání a copyright: J. Rhoads (ASU) et al., WIYN, AURA, NOAO, NSF

Většina galaxií má jediné jádro, má tato galaxie jádra čtyři? Ta podivná odpověď astronomy nakonec přivedla k závěru, že jádro té galaxie není na tomto snímku ani vidět. Centrální čtyřlístek je spíše světlo emitované kvazarem v pozadí. Gravitační pole viditelné galaxie v popředí láme světlo vzdáleného kvazaru do jednotlivých obrazů. Je zřejmé, že kvazar musí být na přímce za středem hmotné galaxie, aby byl tento přelud možný. Tento jev je obecně znám jako gravitační čočka a v tomto specifickém případě se jedná o Einsteinův kříž. Navíc je ještě zvláštní, že obrazy Einsteinova kříže mění svou relativní jasnost, příležitostně je zvýrazňuje efekt gravitačních mikročoček jednotlivých hvězd galaxie v popředí.

Štítky: Galaxie, Gravitační čočky, Einsteinův kříž