Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. září 2010

Proudy hvězd a galaxie Slunečnice

Uznání a copyright: R Jay GaBany - Collaboration: T.S. Chonis (U. Texas),
D. Martinez-Delgado (MPIA, IAC), Ray Gralak (New Mexico Skies), Gary J. Hill (McDonald Obs), I. Trujillo (IAC), S. R. Majewski (U. Virginia)

Messier 63 je jasná spirální galaxie na severní obloze vzdálená asi 25 miliónů světelných let v loajálním souhvězdí Honicí psy (Canes Venatici). Tento majestátní vesmírný ostrov je též katalogizován jako NGC 5055 a napříč měří téměř 100 000 světelných let, asi polovinu velikosti naší vlastní Mléčné dráhy. Galaxie M63 je známa pod populárním názvem Slunečnice, má jasné žluté jádro a zavinutá modrá spirální ramena protkaná pásy kosmického prachu a potečkovaná růžovými hvězdotvornými oblastmi. Tato hloubková expozice také ukazuje enormní, ale slabý oblouk, který zasahuje daleko do halo nad jasnější galaktickou rovinou. Spoluprací profesionálních a amatérských astronomů se podařilo prokázat, že oblouk odpovídá proudu hvězd z menší satelitní galaxie, která byla slapově rozrušena při svém sloučení s M63 během posledních 5 miliard let. Tento objev je součástí narůstajícího množství důkazů, že růst velkých spirálních galaxií kanibalizováním menších galaxií běžně nastává i v okolním vesmíru.

Štítky: Spirální galaxie, M63, Ngc5055, Star streams