Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. leden 2011

Polární prstenec galaxie NGC 660

Uznání a copyright: Stephen Leshin

NGC 660 se nachází poblíž středu tohoto spletitého koutu nebe a plave v hranicích souhvězdí Ryb (Pisces). Díky zvláštnímu vzhledu se označuje jako galaxie s polárním prstencem a je více než 20 miliónů světelných let daleko. Galaxie s polárním prstencem jsou vzácným typem galaxií, které mají významnou populaci hvězd, plynu a prachu obíhající v prstenci téměř kolmém na rovinu galaktického disku. Tato bizarní konfigurace mohla být způsobena náhodným zachycením materiálu z procházející galaxie galaktickým diskem, přičemž se zachycené trosky uspořádaly v rotujícím prstenci. Polární komponentu prstence lze využít k výzkumu tvaru jinak neviditelného hala temné hmoty a to výpočtem gravitačního vlivu temné hmoty na rotaci prstence a disku. Prstenec NGC 660 je širší než disk a měří asi 40 000 světelných let.

Štítky: Temní hmota, Galaxie, Polární prstenec, Ngc660