Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2007

Galaxie NGC 2685 s polárním prstencem

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

NGC 2685 je potvrzená galaxie s polárním prstencem, vzácný typ galaxie s hvězdami, plynem a prachem, který obíhá v prstenci kolmo na rovinu plochého galaktického disku. Bizardní konfigurace by mohla být způsobena náhodným zachycením materiálu z jiné galaxie diskovou galaxií, kdy se zachycené trosky zřetězily do rotujícího prstence. Pozorované vlastnosti NGC 2685 ukazují na to, že struktura rotujícího prstence je pozoruhodně stará a stabilní. Na tomto fascinujícím pohledu na pekuliární systém Arp 336 neboli galaxii Helix je snadné vystopovat kolmé prstence, které se nacházejí před galaktickým diskem spolu s dalšími porušeným vnějšími strukturami. NGC 2685 má asi 50 000 světelných let a nachází se asi 40 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Peculiar galaxy, Polar ring galaxy, Ngc2685