Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2007

Stereo Eros

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Nasaďte si svoje červenomodré brýle a vzneste se k asteroidu 433 Eros, který je nyní přes 220 miliónů kilometrů daleko! Asteroid Eros je maličký svět o rozměrech 40 x 14 x 14 kilometrů se zvlněnými obzory krátery, balvany a údolími, který oběhne Slunce jednou za 1,8 roku. Jeho nestejné rozměry a bizardní tvar jsou zvýrazněny na tomto obrázku, mozaice snímků z kosmické sondy NEAR Shoemaker, zpracované do stereoanaglyfického pohledu. Spolu s dramatickým NEAR 3D zobrazením chiaroscuro [italsky šerosvit, pozn.překl.], poskytnul důležitá měření povrchových útvarů a struktur asteroidu a vodítka k původu tohoto kousku sluneční soustavy o velikosti města. Nejmenší zde viditelné útvary měří asi 30 metrů. Poté, co sonda NEAR Shoemaker strávila rok na oběžné dráze kolem Erosu, tak 12. února 2001 poprvé přistála na povrchu asteroidu.

Štítky: Asteroid, 433 Eros, Chiaroscuro