Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2007

M16: Sloupy stvoření

Uznání: J. Hester, P. Scowen (ASU), HST, NASA

Stal se jedním z nejslavnějších snímků moderní doby. Tento snímek pořízený v roce 1995 Hubblovým kosmickým dalekohledem ukazuje odpařující se plynné globule (evaporating gaseous globules - EGGs), které se vynořují ze sloupů molekulárního vodíku a prachu. Obří pilíře jsou dlouhé jeden světelný rok a jsou tak husté, že se vnitřní plyn gravitačně smršťuje za vniku hvězd. Na konci každého sloupu intenzivní záření jasných mladých hvězd způsobuje, že se materiál o nízké hustotě odpařuje a zanechává hvězdnou porodnici hustých "vajec" (EGGs) obnaženou. Orlí mlhovina spojená s otevřenou hvězdokupou M16 se nachází asi 7000 světelných let daleko. Sloupy stvoření nedávno zachytila družicová rentgenová observatoř Chandra a zjistila, že většina "vajec" není silnými rengenovými zářiči.

Štítky: Star-formation, M16, Orlí mlhovina