Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2007

M16: Sloupy stvoření

Uznání: J. Hester, P. Scowen (ASU), HST, NASA

Stal se jedním z nejslavnějších snímků moderní doby. Tento snímek pořízený v roce 1995 Hubblovým kosmickým dalekohledem ukazuje odpařující se plynné globule (evaporating gaseous globules - EGGs), které se vynořují ze sloupů molekulárního vodíku a prachu. Obří pilíře jsou dlouhé jeden světelný rok a jsou tak husté, že se vnitřní plyn gravitačně smršťuje za vniku hvězd. Na konci každého sloupu intenzivní záření jasných mladých hvězd způsobuje, že se materiál o nízké hustotě odpařuje a zanechává hvězdnou porodnici hustých "vajec" (EGGs) obnaženou. Orlí mlhovina spojená s otevřenou hvězdokupou M16 se nachází asi 7000 světelných let daleko. Sloupy stvoření nedávno zachytila družicová rentgenová observatoř Chandra a zjistila, že většina "vajec" není silnými rengenovými zářiči.

Štítky: Star-formation, M16, Orlí mlhovina

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha