Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2007

Planetární mlhovina NGC 2440

Uznání: NASA, ESA, K. Noll (STScI)
Acknowledgment: Hubble Heritage Team (STScI / AURA)

Planetární mlhovina NGC 2440 má na tomto krásném pohledu z vesmíru tvar spletitého vázacího motýlka. Mlhovina se skládá z materiálu odvrženého umírající hvězdou podobnou Slunci, která vstupuje do vývojové fáze bílého trpaslíka. Uvnitř NGC 2440 jsou vidět pozoruhodné složité struktury včetně hustých brázd materiálu vymeteného centrální hvězdou mlhoviny. Hvězda ve středu tohoto pohledu je jednou z nejteplejších známých hvězd s povrchovou teplotou asi 200 000 Kelvinů. Mlhovina je vzdálená od planety Země asi 4000 světelných let, nachází se v námořním souhvězdí Lodní záď (Puppis), má přes jeden světelný rok a pohání ji ultrafialové světlo centrální hvězdy. Snímek ve falešných barvách nahoře pořídila počátkem tohoto měsíce Hubblova širokoúhlá planetární kamera (Wide-Field Planetary Camera 2 - WFPC2) a tak po selhání kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) demonstrovala své stále úctyhodné zobrazovací možnosti.

Štítky: Planetární mlhovina, Bílý trpaslík, Ngc2440