Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2011

Zvlněné červené stužky z SNR 0509

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA); Acknowledgment: J. Hughes (Rutgers U.)

Co způsobilo to malebné zvlnění zbytků po supernově SNR 0509-67.5? Ty vlnky, stejně jako větší mlhovinu, do dosud nevídaných podrobností zobrazil v roce 2006 a opět o rok později Hubblův kosmický dalekohled. Červenou barvu Hubble zachytil přes filtr, který propustil pouze světlo vyzařované energetickým vodíkem. Přesná příčina vlnek zůstává neznámá, ale dvě hypotézy jejich původu se váží k jejich poměrně hustým částem, které jsou buď vyvrženým nebo dopadlým plynem. Důvod širších červeně zářících prstenců je jasnější, s expanzní rychlostí a světelnými echy, která se vztahují ke klasické explozi supernovy typu Ia, ke které muselo dojít asi o 400 let dřív. SNR 0509 nyní měří asi 23 světelných let a leží asi 160 000 světelných let daleko v souhvězdí Mečouna (Dorado) ve Velkém Magellanově mračnu. Expandující prstenec s sebou nese další velké tajemství: proč tato supernova nebyla před 400 lety, kdy její světlo mělo dosáhnout Zemi, pozorována?

Štítky: Supernova, Lmc, SNR 0509