Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. leden 2011

Vírová galaxie v infračerveném prachu

Uznání: Infrared: NASA, ESA, M. Regan & B. Whitmore (STScI), & R. Chandar (U. Toledo);
Optical: NASA, ESA, S. Beckwith (STScI), & the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Jaký vliv mají spirální galaxie na vznik hvězd? Při hledání odpovědi zobrazil Hubblův kosmický dalekohled blízkou fotogenickou spirální galaxii M51 v infračerveném světle, aby se zvýraznil prach, který stopuje hustý plyn, ze kterého mohou vznikat hvězdy. Aby se izoloval jen prach, tak většina optického světla z hvězd byla digitálně odstraněna. Jedinečný výsledný obraz ukazuje v těch nejdelších měřítcích spletité vírové vzory, zatímco v menších měřítcích jsou patrné četné shluky předtím skrytých otevřených hvězdokup. Když na obraz umístíte kurzor, tak pro srovnání uvidíte podrobný obraz v optickém světle. Vírovou galaxii v souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici) může uvidět kdokoliv s dobrým triedrem. M51 se nachází asi 30 miliönů světelných let daleko a snímek nahoře odshora dolů zabírá asi 15 000 světelných let. Astronomové spekulují, že spirální strukturu M51 primárně ovlivňuje gravitační interakce s menší sousední galaxií.

Štítky: Prach, M51, Whirlpool Galaxy, Mouse over