Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. květen 2009

Hubble zase volný

Uznání: STS-125 Crew, NASA

Proč vypouštět observatoře do vesmíru? Většina dalekohledů se nachází na Zemi. Na Zemi lze postavit těžší dalekohledy a snadněji je opravit. Potíž je, že pozemské dalekohledy musí pozorovat skrz atmosféru Země. Za prvé, zemská atmosféra blokuje široký rozsah elektromagnetického spektra a umožňuje jen úzkému pásmu viditelného světla dosáhnout povrchu. Dalekohledy, které zkoumají Vesmír mimo viditelné spektrum jako například na palubě rentgenové observatoře Chandra a na kosmickém gama dalekohledu Fermi, musí být vyneseny nad absorbující atmosféru. Za druhé, zemská atmosféra rozmazává světlo, které jí prochází. Rozmazání je způsobováno proměnlivou hustotou a trvalým pohybem vzduchu. Hubblův kosmický dalekohled na snímku nahoře, který obíhá nad zemskou atmosférou, byl minulý týden zachycen, opraven a znovu vypuštěn, takže může pořizovat čistší snímky. Přestože zrcadlo HST je 15 krát menší, než u velkých pozemských dalekohledů, tak dokáže rozlišit jemné podrobnosti. Příští velký vesmírný dalekohled James Webb Space Telescope má být vypuštěn v roce 2014.

Štítky: Zemská atmosféra, Dalekohled, Hubble

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.