Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2009

Panorama mlhoviny Carina z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, N. Smith (U. California, Berkeley) et al., and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

V jedné z nejjasnějších částí Mléčné dráhy se nachází mlhovina, kde se dějí ty nejpodivnější věci. Mlhovina NGC 3372, též známá jako Velká mlhovina v Lodním kýlu (Carina), je domovem hmotných hvězd a proměnlivé mlhoviny. Eta Carinae, jedna z nejenergetičtějších hvězd v mlhovině, byla v desetiletí 1830 jednou z nejjasnějších hvězd na obloze, ale dramaticky zeslábla. Vlevo od středu je vidět mlhovina Klíčová dírka, ve které je několik nejhmotnějších známých hvězd a která také změnila svůj vzhled. Celá mlhovina Carina měří přes 300 světelných let a nachází se asi 7500 světelných let daleko v souhvězdí Lodný kýl (Carina). Na obrázku nahoře je nejpodrobnější vůbec kdy pořízený snímek mlhoviny Carina. Barevný snímek se skládá z 48 políček s vysokým rozlišením pořízených před dvěma lety Hubblovým kosmickým dalekohledem. K dispozici je také širokoúhlá anotovaná verze a zvětšovací verze.

Štítky: Hubble, Mlhovina Lodní záď, NGC 3372

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.