Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červen 2005

Pás Mléčné dráhy

Uznání a copyright: John P. Gleason, Celestial Images

Nejjasnější hvězdy v naší Mléčné dráze sídlí v disku. Jelikož v tomto disku sídlí také naše Slunce, tak se nám tyto hvězdy jeví jako difuzní pás, který obepíná oblohu. Panoráma nahoře ze severního pásu disku Mléčné dráhy pokrývá 90° a je digitálně vytvořenou mozaikou několika nezávislých expozic. Při zarolování doprava uvidíte zbytek tohoto úžasného obrazu. Je vidět mnoho jasných hvězd, temných prachových pásů, červených emisních mlhovin, modrých reflekčních mlhovin a hvězdokup. Kromě té hmoty, kterou můžeme vidět, astronomové tuší, že existuje dokonce ještě více temné hmoty, kterou vidět nemůžeme.

Štítky: Mléčná dráha, Galaktická rovina, Band

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.