Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2003

Obloha podle Gemini

Uznání: Gemini Observatory, Peter Michaud & Kirk Pu'uohau-Pummill

Co nám dnes v noci Gemini ukáže? Je soumrak a Severní Gemini, jeden z největších dalekohledů na planetě Zemi se připravuje nahlédnout do vzdáleného vesmíru. Poddajné 8.1m zrcadlo Gemini už lidstvu přiblížilo vzdálené hvězdy, mlhoviny, galaxie a kvasary, které vypovídají o geometrii, složení a vývoji našeho vesmíru. Obrázek nahoře je ve skutečnosti složeninou více jak 40 snímků, které byly pořízeny při otáčení kopule a později přidány ke snímku hvězd pořízeného ze stejného místa. Kopule Gemini není průhledná, jenom se tak jeví, protože se během exponování tohoto snímku otáčela. Nad kopulí je vidět souhvězdí Štíra (Scorpius) a Střelce (Sagittarius) stejně jako zakřivený pás Mléčné dráhy včetně místa, kde se nachází střed Galaxie. Dvojčetem Severního Gemini je Jižní Gemini, které sídlí v Cerro Pachón v Chile. Tuto noc, 19. srpna 2003, nás Severní Gemini vzal jenom do vnější Sluneční soustavy a to při pozorování Pluta, jelikož se snaží lépe stanovit složení jeho tenké atmosféry.

Štítky: Gemini, Milky Way Galaxy, Mauna Kea

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety