Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2005

Hvězdokupa Plejády

Uznání a copyright: Matthew T. Russell

I z hloubi světlem znečištěných měst lze bez triedru uvidět snad nejslavnější hvězdokupu na obloze, Plejády. Plejády, známé také jako Kuřátka, Sedm sester a M45, jsou jednou z nejjasnějších a nejbližších otevřených hvězdokup. Plejády mají přes 3000 hvězd, jsou asi 400 světelných let daleko a napříč mají pouhých 13 světelných let. Na fotografii nahoře jsou docela zřetelné modré reflekční mlhoviny, které obklopují jasnější hvězdy v kupě. V Plejádách byly též nalezeni nízkohmotní, slabí, hnědí trpaslíci. (Redakční poznámka: Výrazné difrakční paprsky jsou způsobovány samotným dalekohledem a lze na ně pohlížet tak, že buď odvádějí pozornost, nebo zlepšují estetický dojem, záleží na vašem úhlu pohledu.)

Štítky: Hvězdy, Plejády, Otevřená hvězdokupa, M45

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.