Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. prosinec 2004

Odlesk Merope

Uznání: George H. Herbig & Theodore Simon (IfA, U. Hawaii), Hubble Heritage Team, NASA

Tento toulavý mrak plynu a prachu v dobře známé hvězdokupě Plejády pomalu ničí světlo hvězd. Hvězda Merope se nachází těsně mimo levý horní okraj tohoto snímku, který pochází z dalekohledu Hubble Space Telescope. Toto mračno známé jako IC 349 i hvězda existovaly milióny let. Ovšem v minulých 100 000 letech se část mraku náhodou posunula tak blízko k hvězdě, na pouhý 3500 násobek vzdálenosti Země Slunce, že samotné hvězdné světlo má výrazný účinek. Tlak světla hvězdy z reflekční mlhoviny výrazně vypuzuje prach a menší prachové částice jsou vypuzovány silněji. Nakonec se části mračna rozvrstvily a směřují od Merope, přičemž nejbližší částice jsou nejtěžší a nejméně na ně působí tlak záření. Dlouhodobým výsledkem bude úplná destrukce prachu energetickým zářením.

Štítky: Reflekční mlhovina, Plejády, Merope