Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. prosinec 2004

I Zwicky 18: mladá galaxie

Uznání: Y. Izotov (Main Astronomical Obs., Kyiv, Ukraine) T. Thuan (Univ. Virginia) ESA, NASA

Mléčná dráha je obyčejná, 12 miliard let stará spirální galaxie, zatímco naše Slunce, teprve ve středním věku, je staré asi 4,5 miliardy let. Zato ale všechny hvězdy v trpasličí galaxii I Zwicky 18 jsou mladší. Podle obrazových údajů z dalekohledu Hubble Space Telescope první poryv vznikání hvězd nastal před 500 milióny let, což ji činí asi nejmladší známou galaxií. Jasné uzlíky na tomto snímku jsou dvě velké hvězdotvorné oblasti I Zwicky 18 a jsou ponořené do rozpínajících se vláken zářivého mezihvězdného plynu. Mnohem starší galaxie rozeseté v pozadí se jeví jako malé červené skvrnky a těsně za horním pravým rohem tohoto oříznutého snímku ještě leží doprovodná galaxie. Astronomové věří, že maličká I Zwicky 18 se podobá nejranněji vzniklým galaxiím, ale také by chtěli rozumět tomu, jak může být tak mladá galaxie jen 45 miliónů světelných let daleko a přitom být obklopená dospělými galaxiemi ve stárnoucím Vesmíru. Tato maličká galaxie má sama napříč asi 3000 světelných let.

Štítky: Trpasličí galaxie, Galaxy evolution, Age of the universe