Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2004

NGC 7331: správně skloněná galaxie

Credit: M. Regan (STScI) et al., JPL, Caltech, NASA

Kdyby byla naše galaxie Mléčná dráha vzdálena 50 miliónů světelných roků a měla disk nakloněný nepatrně ke směru našeho pohledu, mohla by vypadat hodně podobně jako velká spirální galaxie NGC 7331. Skutečně, na snímku ve falešných infračervených barvách z Spitzerova kosmického dalekohledu, je zde zobrazena NGC 7331, která je částečně zajímavá také kvůli své předpokládané podobnosti s Mléčnou dráhou. Světlo starších, chladnějších hvězd znázorněné modře převládá v centrální výduti NGC 7331, zatímco data ze Spitzera dále naznačují přítomnost černé díry v centrálních oblastech galaxie která je zhruba stejné velikosti jako černá díra v našem vlastním galaktickém jádře. Červeně a hnědě je zobrazeno záření komplexních molekul spojených s prachem, jež stopuje tvorbu hvězd ve spirálních ramenech NGC 7331. Rozpětí ramen jako přibližně 100 000 světelných roků, tedy zhruba stejné jako v případě Mléčné dráhy. Kupodivu další prstenec tvořících se hvězd je viditelný v žlutavých odstínech, asi 20 000 světelných roků od jádra NGC 7331, ale není známo, zda taková struktura existuje i v naší vlastní galaxii.

Štítky: Spirální galaxie, Infračervený, Ngc 7331