Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. březen 2011

Aurorální bouře nad Yellowknife

Uznání a copyright: Kwon, O Chul (TWAN)

Noc 24. února byla zaplavena intenzivní aurorální aktivitou s třpytivými barvami a to vše je zachyceno z místa poblíž města Yellowknife v severní Kanadě. Úžasná sekvence (zleva doprava) tří celooblohových expozic pořízených v 30 sekundových intervalech ukazuje rychlé změny tančících závojů severního světla proti pozadí hvězd. Proč severní světlo tančí? Měření flotilou družic THEMIS ukazuje, že tato vzplanutí aurorální aktivity jsou vyvolána náhlým uvolněním energie v zemské magnetosféře zvané událost magnetické rekonexe. Tyto události rekonexí uvolňují energie, když se magnetické siločáry zaklesnou jako gumové pásky a táhnou nabité částice do horní atmosféry. Rekonexe nastávají v magnetosféře na noční straně Země ve vzdálenosti asi 1/3 vzdálenosti k Měsíci a jsou protaženy do vesmíru.

Štítky: Severní polární záře, Themis, Northern lights, Substorm, Magnetosphere