Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2011

T Tauri a Hindova proměnná mlhovina

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Žlutá hvězda u středu tohoto pozoruhodného teleskopického pohledu je T Tauri, prototyp třídy proměnných hvězd typu T Tauri. V okolí je prachové žluté kosmické mračno, které je historicky známo jako Hindova proměnná mlhovina (NGC 1555). Je vidět, že hvězda i mlhovina na okraji molekulárního mračna vzdáleného přes 400 světelných let výrazně mění jasnost, ale ne nezbytně ve stejném čase, což přidává této složité oblasti na tajemnosti. Hvězdy typu T Tauri se nyní obecně považují za mladé (méně než několik miliónů let), Slunci podobné hvězdy v raném stadiu vzniku. Infračervená pozorování ukazují, že samotná T Tauri je součástí násobné soustavy, což naznačuje, že související Hindova mlhovina může také obsahovat velice mladý stelární objekt a tím se celý obraz ještě více komplikuje. Tento přirozeně vybarvený snímek zabírá ve vzdálenosti T Tauri asi 4 světelné roky.

Štítky: Star-formation, T tauri, Variable star, Young star, Sun-like star, Ngc1555, Ngc1554