Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2011

Gravitomagnetismus potvrzen Gravity Probe B

Uznání: Gravity Probe B Team, Stanford, NASA

Má gravitace svůj magnetický protějšek? Roztočte nějaký elektrický náboj a dostanete magnetické pole. Roztočte hmotu, a podle Einsteina, dostanete velmi slabý jev, který se chová podobně jako magnetismus. Tento jev by měl být tak malý, že je za hranicí praktické zkušenosti a měření pozemských laboratoří. NASA vynaložila spoustu úsilí pro přímé změření gravitomagnetismu a v roce 2004 vypustila do vesmíru ty nejhladší koule, které byly vůbec kdy vyrobeny, aby bylo vidět, jak se otáčejí. Tyto čtyři koule, každá zhruba o velikosti ping-pongového míčku jsou klíčem k ultra přesným gyroskopům v jádru družice Gravity Probe B. Minulý týden, po propočítání vlivu trvalých signálů pozadí, byly oznámeny výsledky: gyroskopy podléhaly precesnímu pohybu rychlostí, která odpovídá gravitačním předpovědím podle Einsteinovy obecné teorie relativity. Tyto výsledky podporují existující závěry a mohou přinést nesčetné dlouhodobé výhody, stejně jako ty krátkodobé, jako jsou například lepší hodiny a lepší sledování globálních poloh.

Štítky: Gravity, Gravity Probe B, Gravitomagnetism