Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. květen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. květen 2011

Jižní útes v Laguně

Uznání: Julia I. Arias and Rodolfo H. Barbá (Dept. Fisica, Univ. de La Serena), ICATE-CONICET, Gemini Observatory/AURA

Podrobný snímek blízké hvězdotvorné oblasti M8, známé též jako mlhovina Laguna, křižují zvlněné jasné hřebeny a prachová mračna. Ostrý kompozitní obraz ve falešných barvách ve viditelném a blízkém infračerveném světle z 8 metrového dalekohledu Gemini Jih zabírá asi 20 světelných let z části mlhoviny, která se někdy nazývá Jižní útes. Velmi podrobný obraz umožňuje zkoumat asociaci mnoha nově vzniklých hvězd ponořených do vrcholků jasně lemovaných mračen a Herbig-Harových objektů. Herbig-Harovy objekty se hojně vyskytují ve hvězdotvorných oblastech a vznikají silnými výtrysky emitovanými mladými hvězdami při zahřívání okolních mračen plynu a prachu. Tato kosmická Laguna je asi 5000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius) u středu naší Mléčné dráhy.

Štítky: Star-formation, Gemini, M8, Lagoon Nebula