Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. srpen 2010

Mlhovina Pelikán podrobně

Uznání a copyright: Tony Hallas

Výrazný emisní hřeben v tomto barvitém koutu oblohy je označován IC 5067. Tato část větší emisní mlhoviny rozpoznatelného tvaru se nazývá mlhovina Pelikán, hřeben zabírá asi 10 světelných let a sleduje křivku hlavy a krku kosmického pelikána. Fantastické temné tvary, které osidlují tento pohled jsou mračna chladného plynu a prachu opracované energetickou radiací z horkých hmotných hvězd. Uvnitř těch tmavých útvarů vznikají také hvězdy. Ty dva výtrysky ze špičky centrálního tmavého úponku jsou známkou zanořené protohvězdy katalogizované jako Herbig-Haro 555. Samotná mlhovina Pelikán, též známá jako IC 5070, je vzdálená asi 2000 světelných let. Najdete ji, když se podíváte na severovýchod od jasné hvězdy Deneb ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Mlhovina Pelikán, Ic5067, Ic5070, Star-formation, Hh555

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.