Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. srpen 2010

Mlhovina Pelikán podrobně

Uznání a copyright: Tony Hallas

Výrazný emisní hřeben v tomto barvitém koutu oblohy je označován IC 5067. Tato část větší emisní mlhoviny rozpoznatelného tvaru se nazývá mlhovina Pelikán, hřeben zabírá asi 10 světelných let a sleduje křivku hlavy a krku kosmického pelikána. Fantastické temné tvary, které osidlují tento pohled jsou mračna chladného plynu a prachu opracované energetickou radiací z horkých hmotných hvězd. Uvnitř těch tmavých útvarů vznikají také hvězdy. Ty dva výtrysky ze špičky centrálního tmavého úponku jsou známkou zanořené protohvězdy katalogizované jako Herbig-Haro 555. Samotná mlhovina Pelikán, též známá jako IC 5070, je vzdálená asi 2000 světelných let. Najdete ji, když se podíváte na severovýchod od jasné hvězdy Deneb ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Mlhovina Pelikán, Ic5067, Ic5070, Star-formation, Hh555