Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2006

IC 5067: Emisní mlhovina podrobně

Uznání a copyright: Russell Croman

Tato krásná krajina hvězd se nachází spolu s jasnou emisní brázdou v IC 5067 známé jako mlhovina Pelikán. Samotná mlhovina Pelikán je zase součástí mnohem větší, komplexní hvězdotvorné oblasti vzdálené asi 2000 světelných let ve vysoko dosahujícím souhvězdí Labutě (Cygnus). Zdá se, že na tomto obrazu v přirozených barvách pořízeném přes širokopásmové filtry tak, aby se vytvořil obraz analogický lidskému barevnému vidění, vystupují světelné roky mračen kosmického prachu jako hory z oparu. Tyto fantastické tvary jsou tvářeny větry a zářením z horkých, hmotných hvězd a převládající červená emise je od atomárního vodíku. Po umístění vašeho kurzoru na obrázek uvidíte snímek mlhoviny ve falešných barvách, který byl pořízen přes úzkopásmové filtry, které mapují specifické emise atomů síry a kyslíku. Obraz s mapovanými barvami ukazuje ještě více podrobností kosmických mračen a jejich složení.

Štítky: Emisní mlhovina, Mlhovina Pelikán, Narrowband, Mapped color, Mouse over