Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2006

Měsíc nad Andromedou

Uznání a copyright: Adam Block and Tim Puckett

Velká spirální Galaxie v Andromedě (M31) vzdálená zhruba 2,5 miliónů světelných let je nejbližší velkou spirální galaxií od naší vlastní Mléčné dráhy. Andromeda je vidět i pouhým okem jako malý, mlhavý, rozmazaný obláček, ale protože je její povrchová jasnost nízká, tak příležitostní pozorovatelé nemohou ocenit její úctyhodný rozměr na pozemské obloze. Tento kompozitní obrázek porovnává úhlový rozměr nedaleké galaxie a jasnějším a více známým nebeským tělesem. Hloubková expozice Andromedy dává vyniknout krásným modrým hvězdokupám ve spirálních ramenech daleko za jasným žlutým jádrem a je kombinovaná s typickým pohledem na Měsíc téměř v úplňku. Měsíc je zobrazen ve stejném úhlovém měřítku a na obloze pokrývá asi 1/2 stupne zatímco galaxie je jasně několikrát větší. Na hloubkové expozici Andromedy jsou též dvě jasné satelitní galaxie M32 a M110 (dole).

Štítky: M31, Měsíc, Andromeda, Spirální galaxie, Angular size

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.