Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2006

Messier 110

Uznání a copyright: Johannes Schedler (Panther Observatory)

Tento ostrý teleskopický obrázek představuje poslední objekt moderní verze katalogu Charlese Messiera jasných hvězdokup a mlhovin, Messier 110. Trpasličí eliptická galaxie M110 (NGC 205) je ve skutečnosti jasným satelitem velké spirální galaxie v Andromedě, což činí M110 členem místní skupiny galaxií. M110 je vidět přes blízké hvězdy v popředí a měří asi 15 000 světelných let. To ji činí co do velikosti srovnatelnou se satelitními galaxiemi naší vlastní Mléčné dráhy, s Velkým a Malým Magellanovým mračnem. Přestože se o eliptických galaxiích normálně předpokládá, že mají nedostatek plynu a prachu pro vznik hvězd, tak o M110 je známo, že obsahuje mladé hvězdy a na tomto podrobném snímku lze na pozicích 7 a 11 hodin od středu galaxie lze snadno rozeznat slabá prachová mračna.

Štítky: Messier, Andromeda galaxy, M110, Satellite galaxy, Ngc205, Dwarf elliptical galaxy