Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2006

Barevná mozaika Měsíce

Uznání a copyright: Noel Carboni

Žádná obyčejná expozice nedokáže snadno zachytit slabé hvězdy spolu s jemnými odstíny Měsíce. Ale tento kompozitní pohled zdůrazňuje obojí. Tato mozaika spolu digitálně spojuje patnáct pečlivě exponovaných snímků s vysokým rozlišením jasného, do úplňku dorůstajícího Měsíce a hvězdné pozadí. Různé fascinující barvy na lunárním povrchu jsou sice skutečné, ale vysoce přehnané a odpovídají oblastem s různým chemickým složením. A tak přestože tyto barevné rozdíly nejsou viditelné ani oku ozbrojenému dalekohledem, tak pozorovatelé Měsíce mohou dnes v noci uvidět pěkné měsíční představení. Částečné zatmění Měsíce bude viditelné z Evropy, Afriky, Asie a z Austrálie.

Štítky: Earth's moon, Minerals, Exaggerated color, Mosaic

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.