Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. srpen 2010

NGC 1365: Majestátní vesmírný ostrov

Uznání a copyright: Martin Pugh

Spirální galaxie s příčkou NGC 1365 je opravdovým majestátním vesmírným ostrovem, který měří asi 200 000 světelných let. NGC 1365 se nachází zhruba 60 miliónů světelných let daleko v chemickém souhvězdí Pece (Fornax) a je dominantním členem dobře prostudované kupy galaxií v Peci. Tento impozantní ostrý barevný snímek ukazuje na konci příčky intenzivní hvězdotvorné oblasti spolu se spirálními rameny a podrobnostmi v prachových pásech, které protínají jasné galaktické jádro. V jádru se nachází hmotná černá díra. Astronomové si myslí, že výrazná příčka v NGC 1365 hraje klíčovou roli v ve vývoji galaxie, směřuje plyn a prach do hvězdotvorného mlýna a nakonec krmí materiálem centrální černou díru.

Štítky: Galaxie, Černá díra, Barred spiral galaxy, Ngc1365, Island universe