Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červen 2011

Další blízká supernova ve Vírové galaxii

Uznání a copyright: Stephane Lamotte Bailey, Marc Deldem, & Jean-Luc Dauvergne

V nedaleké Vírové galaxii (M51) byla právě zaznamenána jedna z nejjasnějších supernov v nedávných letech. Překvapivě byla zdánlivě podobná supernova v M51 zaznamenána i v roce 2005 a ta následovala ještě jednu další, která se objevila v roce 1994. Tři supernovy v 17 letech je pro jednu galaxii hodně, a tak se debatuje o důvodech takového vzestupu supernov v M51. Nahoře jsou dva snímky M51 pořízené malým dalekohledem: jeden z 30. května je ještě bez supernovy a druhý z 2. června už vykazuje supernovu. Snímek z 2. června je jedním z prvních snímků s touto supernovou. Snímky se střídají, aby byla vidět poloha vybuchlé hvězdy. Téměř většina supernov sleduje klasickou křivku jasnosti, ovšem přesné zjasnění a zeslabení této, nebo kterékoliv jiné supernovy, je obtížné předpovědět, ale může astronomům hodně vypovědět o tom, co se děje. Supernova v M51 je označena jako SN 2011dh a je stále dost jasná, aby se dala sledovat i malými dalekohledy. Proto jsou pozorovatelé vyzýváni, aby Vírovou galaxii snímkovali tak často, jak je to jen možné, aby se vyplnily mezery mezi pozorováními těmi největšími světovými dalekohledy. Snímky vyvíjející se supernovy se uploadují zde.

Štítky: Supernova, M51, Whirlpool Galaxy, Animated gif