Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2011

Drakonidy nad Španělskem

Uznání a copyright: Juan Carlos Casado (TWAN)

Co znamenají ty čáry na obloze? Jsou to meteory z roje Drakonid, který měl tento měsíc maximum. Kompozitní snímek nahoře zachytil během 90 minut početné meteory nad Keltskými ruinami Capote v provincii Badajoz ve Španělsku. Částice, které tyto meteory způsobují, mají typicky velikost oblázku a byly vyvrženy před dlouhou dobou z jádra komety 21P/Giacobini-Zinner. Dráhu většiny meteorů nahoře lze zpátky vystopovat do jediného radiantu v souhvězdí Draka (Draco). Zprávy o letošním roji Drakonid ukazují, že byl neobyčejně dobrý, přičemž se jeho aktivita koncentrovala 8. října kolem 20 UT. Roj Drakonid byl v nedávné historii nejintenzivnější v letech 1933 a 1946, kdy byly zaznamenány tisíce meteorů za hodinu, jelikož se Země tehdy pohroužila do zvláště hustých proudů trosek komety. I když Drakonidy nastávají každý říjen, tak je obvykle obtížné předpovědět, jak aktivní ten který rok roj bude.

Štítky: Meteorický roj, Spain, Draconids

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety