Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2011

HC">předchozínásledující

Geminida nad Íránem

Uznání a copyright: Arman Golestaneh

Některé krásné věci začínají jako zrnko písku. Zrníčko chycené v ústřici roste do duhově lesklé a na pohled krásné perly. Pokud takové zrnko uhání atmosférou rychlostí 35 kilometrů za sekundu, tak se ze zrnka kosmického písku stává úžas vyvolávající meteor, jehož prchavou krásu může spatřit kdokoliv, kdo se chce dívat. Meteorický roj Geminid letos vyvrcholil minulý týden a nadšení pozorovatelé i navzdory záři jasného Měsíce napočítali až 150 meteorů za hodinu. Na snímku nahoře meteor nad sopkou Taftan v jihovýchodním Íránu prolétl mezi jasnou hvězdou Sírius hodně vlevo a dobře známým souhvězdím Orion ve středu snímku. Pozorovatelé se už těší na Geminidy v příštím roce, které by měly vyvrcholit při novu.

Štítky: Meteorický roj, Iran, Geminid

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.