Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. listopad 2008

Bolid nad Edmontonem

Uznání : NASA/JPL-Caltech/UTA/UA/MSSS/ESA/DLR/JPL Solar System Visualization Project

Co kdyby jste jeli po ulici a přímo před vámi přes oblohu přelétl nějaký objekt? Tak toto se minulý týden přihodilo mnoha lidem v jižní centrální Kanadě. Přesněji velice jasný bolid, asi meteor o velikosti psacího stolu z hlubin vesmíru ozářil oblohu chvíli po západu slunce 20.listopadu 2008. Tento jasný bolid byl zachycen na mnoha snímcích a filmech včetně tohoto nádherného videa nahoře, které zachytila kamera policejního vozidla v Edmontonu ve státě Alberta v Kanadě. Protože jsou vidět přinejmenším dvě stopy, tak se objekt nejspíše hluboko v zemské atmosféře rozpadnul. Astronomové doufají, že triangulací snímků bolidu z několika simultáních zdrojů naleznou přibližnou dráhu odkud tento objekt přišel, stejně jako místo či místa, kam mohly dopadnou velké kusy, pokud přežily průlet atmosférou. Pokud by se v tom nejlepším případě podařilo nalézt kusy ze známé komety nebo asteroidu, tak by lidé měli bezprecedentní pohled na dávný objekt, který nejspíše obsahuje informace o časných dobách naší Země a sluneční soustavy.

Štítky: Bolid, Edmonton, Video