Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. duben 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. duben 2007

Hladké části na asteroidu Itokawa

Uznání a copyright: ISAS, JAXA

Proč jsou některé části povrchu tohoto asteroidu tak hladké? Nikdo neví, ale může to souviset s dynamikou asteroidu, který je spíše jen volnou hromadou suti, než pevným skaliskem. Tento neobvyklý asteroid nedávno navštívila japonská kosmická sonda Hayabusa, která dokumentovala jeho neobvyklou strukturu a záhadný nedostatek kráterů. Nedávné analýzy okrajových oblastí mezi hladkými a drsnými částmi planetky Itokawa ukazují, že segregaci mezi velkými a malými kameny u povrchu mohlo vyvolat třepání, podobně jako u rozvrstvování oříšků. Koncem roku 2005 se Hayabusa na jednom z hladkých míst zvaném moře MUSES dotknula povrchu a odebrala vzorky půdy, které se mají vrátit na k rozboru Zemi. Hayabusa odstartuje na tříletou návratovou cestu k Zemi tento měsíc. Počítačové simulace ukazují, že 500 metrová planetka Itokawa by mohla za několik miliónů let dopadnou na Zemi.

Štítky: Asteroid, Hayabusa, Itokawa