Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. listopad 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. listopad 2005

Chybějící krátery na asteroidu Itokawa

Uznání a copyright: ISAS, JAXA

Kde jsou ty chybějící krátery na asteroidu Itokawa? Nikdo neví. Japonská sonda Hayabusa se nedávno přiblížila k zemskému křížiči a odesílá zpět obrázky, které ukazují povrch nepodobný kterémukoliv dosud fotografovanému tělesu ve sluneční soustavě - povrch možná zbavený kráterů. Jednou možností nedostatku běžných kruhovitých prohlubní je, že asteroid Itokawa je hromada suti, halda kamení a kusů ledu jen volně vázaná slabou gravitací. Pokud je tomu tak, tak krátery mohou být vyplněny, vždycky, když se asteroid zachvěje od procházející planety, v tomto případě od Země. Další alternativou by mohly být povrchové částice, které se stávají elektricky nabitými od Slunce, vznášejí se pak v mikrogravitačním poli, posouvají se a vyplňují krátery. Hayabusa během víkendu poklesla k povrchu tohoto podivného asteroidu v úsilí prozkoumat toto neobvyklé těleso a odebrat povrchové vzorky, které by se měly vrátit na Zemi v roce 2007.

Štítky: Krátery, Asteroid Itokawa, Rubble pile